Laadpaal kopen

Thuis uw auto opladen. Waar moet u aan denken bij het kopen van een laadpaal. Er zijn veel soorten en varianten te krijgen. Wij hebben u een aantal belangrijke zaken op een rijtje gezet. Hiermee weet u in ieder geval waar op te letten. Ook kunnen wij u adviseren over het type laadpaal en de installatie voor u verzorgen.

Naast een laadpaal is het ook mogelijk om een wallstation te kopen. Het verschil is dat een laadpaal op zich zelf ergens staat, een oplader op een paal en een wallstation hangt aan een muur, vaak is dit in de directe omgeving van een groepenkast voor de aansluiting.

Waar op te letten bij het kopen van een laadpaal?

Voor het opladen van een auto is het belangrijk om te weten welk type hoofdaansluiting er is. Is dit een 1 fase of 3 fase aansluiting. Het type hoofdaansluiting en de groote van het vermogen bepalen hoe lang het duurt voordat de auto is opgeladen.

Voor de oplader zelf geldt dat het mogelijk is om een lader te kopen met vaste stekker of waar een losse kabel op is aan te sluiten en wat precies het maximaal vermogen is. Ook is belangrijk dat deze de juiste stekker aansluiting heeft. Zo zijn er veel merken opladers te verkrijgen. Er is zeker wel verschil, dit zit vaak in de mogelijkheid tot meekijken op afstand, de lader ook door iemand anders laten gebruiken (uiteraard tegen betaling) en eenvoudige uitbreidingen realiseren.

Eén van de bekenste merken oplader is de “EVBOX”, zij bieden verschillende soorten opladers aan. Zogenoemde autostart opladers, of die met een kaart zijn te activeren. met de autostart functie kan iedereen de kabel aankoppelen en een auto opladen, als de oplader met een kaart geactiveerd wordt dan wordt het verbruik geregisteerd en kan deze eventueel bij de gebruiker in rekening worde gebracht.

Zo heeft elk merk eigen voordelen en nadelen. Hiervoor is het belangrijk om te kijken wat u nodig heeft, wat u zou willen en welk type oplader en merk bij uw behoefte past.

Een 1 fase of 3 fase groepenkast.

Er zijn twee typen aansluitingen, dit is een 1 fase en 3 fase hoofdaansluiting. Elk type hoofdaansluiting kent een eigen maximaal vermogen. Dit vermogen bepaalt de oplaadtijd en oplaadsnelheid van de auto. Is het vermogen te laag dan duurt het erg lang voordat de auto is opgeladen.

De meest voorkomende zijn;

  • 1-fase: 1x 35 ampere
  • 3-fase: 3x 25 ampere of 3x 35 ampere.

Voor de 1-fase 35A en de 3-fase 25 ampere geldt dat u hetzelfde aan vastrecht betaald, bij 3-fase 35 ampere gaat u circa € 500 per jaar meer betalen aan vastrecht. Dan zou loadbalancing ook een goede optie zijn. Neemt niet weg dat dan wel het risico bestaat dat het langer duurt voordat de auto is opgeladen.

Wel of geen loadbalancing?

Loadbalnacing is een vrij nieuwe techniek die steeds vaker wordt toegepast. Dit is een apparaat die in de groepenkast wordt bijgeplaatst en die meet het totale vermogen en stuurt dan de lader aan met hoeveel vermogen de auto kan worden opgeladen. Op dit moment is loadblancing nog niet veel voorkomend, dit omdat deze techniek extra geldt kost en er zijn ook alternatieven.

Bij elke auto wordt een app gelverd, een alternatief van loadbalancing is dat in de app van de auto een oplaadschema wordt ingesteld. Hiermee kan precies worden bepaald op welke moment de auto kan opladen en wanneer niet. Als het piekmoment voor gebruik in de woning tussen 06:00 en 08:30 uur in de ochtend is en tussen 16:00 en 20:00 uur dan kan via het oplaadschema worden ingesteld dat dan geen oplading plaatsvindt. Wel is het dan belangrijk dat er na de piekmomenten voldoende vermogen is anders dan wordt de auto beperkt opgeladen.

Vragen en of meer informatie? Neem dan contact met ons op.